Ta emot feriejobbare i behov av stöd/anpassning

Här hittar du information om att ta emot feriejobbare i behov av stöd eller anpassning!

Kontakta Passalen

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Namn
Exempelvis, vad det är som har inträffat och vilken form av stöd du önskar. Skriv inga känsliga personuppgifter!
Jag samtycker till att Passalen får spara ovanstående personuppgifter:

Passalen hjälper dig med ärenden som rör stöd eller anpassning. Fyll i formuläret så återkopplar vi till er så snart vi har möjlighet. För frågor som rör arbetsmiljö, arbetsgivaransvar, löner och liknande – kontakta Arb.vux!

Utbildningsmaterial

Bildstöd

Här hittar du allmänna bildstöd som ni kan använda er av på arbetsplatsen vid behov. Bildstöd ger större möjlighet att bearbeta, processa och ta in information. Det hjälper till att ge en konkret och förutsägbar struktur som kan göra det lättare att förstå och följa instruktioner. Det blir ett sätt att konkretisera abstrakta begrepp och rutiner.

Använd er gärna av bildstöden Trivsel på arbetsplatsen och Att jobba – förväntningar på en feriejobbare under de första dagarna med era feriejobbare för att tydligt kommunicera hur en beter sig på arbetsplatsen och vilka förväntningar som finns på era feriejobbare.

Snabba tips på anpassningar för vanligt förkommande behov av stöd

Stöd med tidsuppfattning

  • Uppmuntra personen att ställa alarm på telefonen.
  • Ha en synlig klocka i lokalen där ni befinner er.
  • Använd appar som visualiserar tid som Time Timer eller Visuell Tid.
  • Gör ett schema över arbetsdagen.
  • Du som handledare kan stötta genom att själv ansvara för tiden och t.ex. tala om när rasten är slut – kom då överens om detta med feriejobbaren innan.

Stöd med att starta igång

  • Undvik att ge för generella instruktioner.
  • Ha förståelse för att initiativförmåga kan påverkas av ens funktionsvariation.
  • Starta igång arbetsuppgiften tillsammans med feriearbetaren.
  • Genomför en arbetsuppgift åt gången och gör klart den innan ni påbörjar nästa.

Tydliga instruktioner

  • Ge en instruktion åt gången.
  • Bryt ner större uppgifter till mindre. T.ex. istället för att säga ”nu ska vi städa det här rummet”, prova ”vi börjar med att putsa alla fönster, vi går och hämtar våra hinkar och skrapor.”
  • Förklara på olika sätt: muntligt, skriftligt, visa med kroppen och använd bilder.
  • Stäm av om det finns frågor.
  • Tydliggör varför ni gör uppgiften och vad som är målet.

Stöd gällande social interaktion med andra

  • Ha generella trivselregler på er arbetsplats som ni går igenom med feriejobbarna. Dessa kan ni påminna om när det behövs. Använd er av vårt bildstöd Trivsel på arbetsplatsen!
  • Om en feriejobbare gör någon annan ledsen – hjälp då personen att reflektera över hur en själv hade känt. Genom att ställa frågor som t.ex. har du blivit kallad barnslig någon gång? Hur kändes det då?
  • Var en förebild. Be om ursäkt när du gör fel, visa att det är viktigt att ha empati för andra.
  • Ha förståelse för att det kan vara svårt att förstå sociala normer och samarbeta med andra.

Struktur

  • Gör ett schema över arbetsdagen. Om ni har möjlighet – skapa förutsägbarhet genom att ha ett liknande schema varje dag.
  • Börja och sluta arbetsdagen på samma sätt varje dag.
  • Ta fram rutiner och checklistor för arbetet.

Behålla fokus

  • Tänk på miljön runt omkring när ni ger instruktioner och utför uppgifter som kräver fokus. Välj en lugn plats utan för mycket intryck.
  • Ta regelbundna pauser.
  • Hitta det som personen tycker är lustfyllt/roligt. Ofta är det enklare att fokusera på det vi tycker är kul.
  • Ge en instruktion i taget.
  • Gör en arbetsuppgift i taget och fullfölj (gör klart) den.
  • Tydliggör vad målet och syftet är med era arbetsuppgifter. Upprepa gärna detta.

Vanliga frågor

Vad ska vi tänka på när vi tar emot feriejobbare i behov av stöd?

  • Säkerställ att feriejobbarna fått nödvändig information om sin första dag såsom om en ska ha särskilda kläder, var ni ska vara, vilken tid hen börjar och anat.
  • Tala om i god tid hur första dagen kommer att vara, t.ex. om ni kommer ha ett större informationsmöte eller om det kommer vara en vanlig arbetsdag.
  • Ta del av vår utbildning som ni finner ovan för att få enkla, handfasta tips på hur ni kan möta behov som är vanligt förekommande hos målgruppen.
  • Se till att personen känner sig extra välkommen första dagen genom att t.ex. utse en plats där ni möts första dagen och ha en rundvandring av arbetsplatsen.
  • Säkerställ att handledare och andra som arbetar nära feriejobbarna är medvetna om vilka behov som finns i gruppen.
  • Ha en dialog med feriejobbaren om hur det känns på arbetsplatsen.
  • Var noga med att tala om vem feriejobbaren kan vända sig till om något inte känns bra eller om hen behöver något.

Vi misstänker att en feriejobbare behöver stöd

En del ungdomar missar att fylla i behov av stöd eller anpassning i sin feriejobbsansökan. I vissa fall kan det också vara så att personen ej är medveten om sitt behov av stöd.

Om ni misstänker att en feriejobbare hos er har behov av extra stöd, kontakta Passalen så tar vi ärendet vidare!

Vad gör vi om något inte funkar?

Om det är frågor gällande anpassning eller stöd är ni varmt välkomna att ta kontakt med oss för hjälp via formuläret ovan eller maila direkt till feriearbete@passalen.se.

Frågor gällande arbetsgivaransvar, lön, tidsrapportering och liknande hänvisar vi till Arb.vux.

Vilka är Passalen?

Passalen är en idéburen organisation som arbetar på uppdrag av Förvaltningen Arbetsmarknad- och vuxenutbildning (Arb.vux) med feriejobbare i behov av stöd eller anpassning i vårt projekt Feriearbete för alla. Syftet med projektet är verka för ökad inkludering av unga med funktionsvariation i feriejobben.

Var hittar jag information om vilka feriejobbare vi ska ta emot?

Information om samtliga feriejobbare ni ska ta emot finns i FerieBas samt i de placeringsbrev som skickas ut av Förvaltningen arbetsmarknad och vuxenutbildning (Arb.vux).

Information om de feriejobbare i behov av stöd ni ska ta emot har skickats till den person er arbetsplats anmält som handledare i FerieBas. Mailet är skickat från feriearbete@passalen.se. Dubbelkolla gärna efter mailet i skräpposten då det lätt kan hamna där eftersom mailen om feriejobbarna skickas i krypterat läge.

Varför tar vi emot feriejobbare i behov av stöd?

Att ta emot feriejobbare innebär att du tar emot ungdomar från hela staden med olika erfarenhet, könsidentitet, etnicitet, bakgrund, funktionalitet osv. En kan inte välja vilka ungdomar arbetsplatsen ska ta emot.

Ni gör en viktig insats för stadens ungdomar!